معرفی شرکت شرکت فولاد آلیاژی ایران در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۷۰ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و طی شماره ۲۲۲۰ مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۷۰ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی استان یزد به ثبت رسیده است. طی صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۰/۰۹/۱۳۸۸ نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافته و در تاریخ ۰۵/۱۰/۱۳۸۹ در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شده است؛ مرکز اصلی شرکت در شهرستان یزد واقع است. موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه عبارت است از: "ایجاد کارخانه فولاد آلیاژی و واحدهای مربوط در راستای پیشبرد و گسترش صنعت فولاد آلیاژی در نقاط تعیین شده، توسعه کارخانجات فولاد آلیاژی و ازدیاد تولیدات از نظر نوع و تعداد به طرق گوناگون و بنا به صرفه و صلاح کشور، فراهم آوردن تسهیلات لازم به منظور ایجاد تحقیقات و آموزش های علمی در جهت دستیابی به تکنولوژی جدید و سایر صنایع ضروری صنعت فولاد آلیاژی، کسب و فروش و انتقال دانش فنی فولاد آلیاژی، انجام عملیات بازرگانی از قبیل خرید مواد اولیه و سایر خریدهای لازم و فروش تولیدات شرکت و به طور کلی مبادرت به انجام کلیه فعالیت هایی که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با موضوع فعالیت شرکت منطبق باشند." ظرفیت اسمی مقدار تولید ۳۶۰ هزار تن است که به صورت همگن شده و بر اساس یک گرید واحد تا ۵۵۰ هزارتن قابل تولید است. این شرکت با استفاده از ۵ کارخانهی تولیدی فولادسازی، نورد سنگین، نورد سبک، عملیات حرارتی و تکمیلکاری و با سرمایه ۴۱۶۰ میلیارد ریال از سال ۱۳۸۸ در بازار بورس فعالیت دارد (سرمایه کنونی ۴۹۹۰ میلیارد ریال می باشد). کارخانه های فولاد سازی، نورد مقاطع سنگین، نورد مقاطع سبک، عملیات حرارتی و تکمیل کاری، مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات و برخوردار از بالاترین سطح دانش فنی روز دنیاست که امکان تولید فولادهای آلیاژی و مخصوص را با بهترین کیفیت و منطبق با استانداردهای بین المللی میسر ساخته است. محصولات این شرکت در صنایع خودرو سازی، ماشین سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، ابزارسازی، نیروگاهی، ریلی، ساخت لوازم پزشکی و جراحی و سایر صنایع ویژه کاربرد وسیع دارد. شرکت فولاد آلیاژی ایران با نماد «فولاژ» در صنعت فلزات اساسی فعالیت داشته و قطعات مورد استفاده در موتور خودروها را به بازارهای جهانی صادر میکند. رونق صنایع ساختمانی و خودروسازی، افزایش میزان صادرات، ثبات بهای تمامشده محصولات (بیشتر شرکتهای تامین کننده از زیر مجموعه ها می باشد) و پوشش مناسب در گزارش ۶ ماهه از جمله مواردی هستند که چشمانداز مناسبی برای شرکت «فولاژ» رقم زدهاند. این شرکت در سال ۱۳۸۰ با ایجاد واحد محیط زیست و بکارگیری نیروی انسانی موردنیاز این بخش، فعالیت های زیست محیطی خودرا متمرکز نموده و مطابق با استاندارد سامان بخشیده است. سهامداران : بررسی وضعیت افزایش سرمایه مختصری از وضعیت شرکت در سال جاری این سهم در حالی بودجه فروش خود را ۹۱۲۵ ملیارد ریال اعلام کرده است که در ۶ ماهه ۴۴۳۱ میلیارد ریال را محقق کرد یعنی یعنی میانگین ۷۴۰ میلیارد ریال در هرماه فروش داشته است. شرکت در مهر نیز فروشی ۷۲۹ میلیارد ریالی را داشته که نزدیک به میانگین فروش ماهانه خود (۷۴۰ میلیارد ریال) بوده است. شرکت در آبان ماه فروش بسیار خوبی را تجربه کرد و موفق به ۱۱۷۴ میلیارد ریال فروش شد. در آذر ماه نیز این عدد به ۹۸۰ میلیارد ریال رسیده است. شرکت در بودجه جدید ۹۶، تولید ۴۱۵ هزار تن محصول را برآورد نموده که نسبت به بودجه قبلی ۷% کاهش یافته است. فولاژ در دوره نه ماهه موفق به تولید ۳۰۹٫۴ هزار تن محصول معادل ۷۵% بودجه گردید. محصولات شرکت در سه بخش اصلی محصولات آلیاژی، مهندسی و صنعتی، و ساختمانی دسته بندی می گردند. بخش عمده درآمد شرکت وابسته به تولید و فروش محصولات آلیاژی می باشد. شرکت در بودجه جدید۹۶، تولید ۳۳۲ هزار تن از این محصول را با ۵% کاهش نسبت به بودجه قبلی برآورد نموده و در دوره نه ماهه ابتدای سال توانسته ۲۶۰ هزار تن معادل ۷۸% بودجه تولید را محقق نماید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹% افزایش داشته است. در بودجه جدید۹۶، فروش ۴۰۰ هزار تن محصول با ۱۱% کاهش نسبت به بودجه قبلی برآورد گردیده و تا پایان آذر ماه، فروش ۲۹۷٫۷ هزار تن محصول معادل ۷۴% بودجه تحقق یافته که این مقدار، ۱۲% بالاتر از تناژ فروش مدت مشابه سال گذشته بوده است. در بودجه جدید، فروش ۳۱۶٫۵ هزار تن محصولات آلیاژی برآورد گردیده که نسبت به بودجه قبلی ۱۲% کاهش یافته است. فولاژ تا پایان آذر ماه توانسته ۲۳۵٫۵ هزار تن از این دسته محصولات را معادل ۷۴% بودجه به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳% افزایش داشته است. کل درآمد فروش شرکت در بودجه جدید سال مالی ۹۶ حدود ۹٫۶ هزار میلیارد ریال برآورد گردیده که نسبت به بودجه قبلی ۵% افزایش یافته است. فولاژ در دوره نه ماهه موفق به تحقق ۷٫۱ هزار میلیارد ریال درآمد معادل ۷۴% بودجه گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳% افزایش یافته است. همچنین درآمد حاصل از فروش محصولات آلیاژی با ۴% افزایش نسبت به بودجه قبلی حدود ۸٫۱ هزار میلیارد ریال برآورد گردیده و تا پایان آذر ۶ هزار میلیارد ریال آن معادل ۷۵% بودجه تحقق یافته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰% افزایش یافته است. محصول اصلی شرکت محصولات آلیاژی می باشد که در ۹ ماهه ۸۵% از درآمد فروش شرکت از این محل بوده است. لذا در ادامه به بررسی وضعیت این محصول می پردازیم. وضعیت تولید و فروش شرکت نمودار تولید محصولات آلیاژی در ۹ ماهه سال جاری (تن) شرکت در ۹ ماهه سال جاری موفق به تولید ۲۶۴٫۱۲۳ تن فولاد آلیاژی شده است. این در حالی است که ظرفت عملی شرکت برای تولید در سال ۱۳۹۶ میزان ۲۶۰٫۵۰۰ تن اعلام گردیده و همچنین در پیش بینی های شرکت نیز ۲۷۸٫۰۰۰ تن تولید پیش بینی شده است. شرکت در سال گذشته ۳۱۲٫۶۷۳ تن تولید داشته است با توجه به جدول فوق متوسط تولید ماهیانه شرکت ۲۹٫۳۴۷ تن می باشد که با فرض تداوم این میانگین در ۳ ماه باقیمانده سال جاری، شرکت می تواند ۳۵۰٫۰۰۰ تن فولاد آلیاژی تولید کند. لذا مبنای محاسبات برای پیش بینی ۳ ماهه سال جاری تناژ فوق می باشد (موجودی پایان دوره با موجودی ابتدای دوره برابر گرفته شده است). همچنین لازم به توضیح است که شرکت در سال گذشته ۵۰٫۰۰۰ تن از تولید خود را نفروخته است. نمودار فروش محصولات آلیاژی در ۹ ماهه سال جاری (تن) شرکت در ۹ ماهه سال جاری موفق به فروش ۲۳۵٫۵۳۸ تن محصول فولاد آلیاژی شده است که ۸۹% از تولیدات سال جاری این محصول شرکت بوده است. به عبارتی شرکت در سال جاری بطور متوسط فروش ۲۶٫۱۷۱ تنی داشته است. با بررسی جدول مقداری تولید و فروش ۹ ماهه به این نتیجه میرسیم که شرکت ۲۸٫۵۸۵ تن محصول آلیاژی تولید شده اما فروش نرفته دارد که خود بیشتر از میزان متوسط فروش ماهیانه شرکت می باشد. شرکت دلیل عدم فروش محصول را احتمال افزایش نرخ مناسب این محصول عنوان کرده است. در ۶ ماهه سال جاری از بین مشتریان شرکت، بیشترین فروش به شرکت سپید فراب (۱۵%)، شرکت آرمان استیل باختر (۱۰%)، آریا آلیاژ پارس (۷%)، فولاد آلیاژی یزد (۶%) و ... می باشد. ضمنا فروش محصولات به ۳ شرکت خارجی نیز در ۶ ماهه صورت گرفته است که شرکت Va Trading (7%)، شرکت Haschilik (4%) و شرکت Intsrfer (3%) می باشد (یعنی در ۶ ماهه حدود ۱۴% از فروش شرکت صادراتی بوده است). نکته مثبت در خصوص مشتریان، تعدد آنهاست (یعنی شرکت به خریدار خاصی وابسته نیست). نمودار نرخ فروش محصولات آلیاژی در ۹ ماهه سال جاری (ریال) نرخ فروش محصول آلیاژی شرکت در سال جاری دارای رشد مناسبی بوده است. کمترین میزان ۲۱ میلیون ریال (اردیبهشت ماه) بوده است. از تیرماه نرخ فروش با شیب مناسبی افزایش پیدا کرده است و در آذرماه به بیشترین مقدار خود یعنی بیش از ۲۹ میلیون ریال رسیده است. همچنین طبق افزایش نرخ های فولاد و مواد اولیه انتظار می رود که نرخ فروش محصول از ۳۰ میلیون ریال فراتر رود. بررسی سایر تولیدات شرکت شرکت علاوه بر تولید محصولات آلیاژی که بیش از ۸۵% درآمد فروش از آن حاصل می گردد، به تولید و فروش محصولات ساختمانی، صنعتی و مهندسی نیز می پردازد. در ۹ ماهه سال جاری محصولات صنعتی و مهندسی ۱۱% از درآمد و محصولات ساختمانی نیز ۴% از درآمد فروش شرکت را تشکیل داده اند. وضعیت نرخ، مقدار تولید و فروش های فروش این دو محصول در ح ماهه سال ۱۳۹۶نیز به قرار زیر می باشد: با توجه به جدول فوق، شرکت در سه ماهه اول محصولات مهندسی و صنعتی مناسبی تولید داشته است. میزان فروش نیز بیشتر از میزان تولید می باشد که شامل فروش حدود ۷٫۰۰۰ تن از تولیدات سال قبل می باشد. اما تولید این محصول هر چند کاهش پیدا کرده اما در عوض به تولید محصول اصلی شرکت اضافه گردیده است. در مورد محصولات ساختمانی نیز چنین می باشد. در خصوص نرخ فروش محصولات در ۳ ماهه دوم شاهد جهش قیمتی مناسبی نسبت به سه ماهه ابتدایی سال می باشیم که بیشترین علت آن ناشی از افزایش قیمت جهانی فلزات (هم برای محصولات و هم برای مواد اولیه شرکت) است. افزایش قیمتها (به شکل محسوس) از مرداد ماه آغاز گردیده است. برای ادامه سال نیز احتمال نرخ فروش محصولات به مانند سابق را نداریم (با آن شیب افزایشی) اما با توجه به نوع محصولات و همچنین قیمتهای جهانی انتظار افزایش جزئی در قیمت محصولات می رود (در سناریوهای پیش بینی شده بیشتر مورد بحث قرار می گیرد). نمودار مقایسه ای نرخ فروش محصولات در ۹ ماهه بررسی وضعیت بهای تمام شده شرکت بر اساس جدول فوق در سالیان گذشته بیشترین درصد از بهای تمام شده مربوط به هزینه مواد اولیه می باشد که بین ۶۵ تا ۷۵ درصد از بهای تمام شده را شامل شده است. در سال جاری نیز این وضعیت برقرار بوده است. لازم به توضیح است که شرکت در سال ۱۳۹۴ هزینه ای جذب نشده شناسایی کرده کمی سبب متفاوت شدن بهای تمام شده و ترکیب آن نسبت به سالیان گذشته گردیده است. جدول بهای تمام شده در سال جاری نیز به شکل زیر می باشد: در ۶ ماهه سال جاری نیز تقریبا ترکیب بهای تمام شده شرکت همچون گذشته بوده است. با توجه به اینکه مواد مستقیم بیشترین سهم را در بهای تمام شده دارد حال به بررسی اقلام مواد مصرفی شرکت می پردازیم. بررسی وضعیت مواد مستقیم مصرفی شرکت بیشترین مصرف شرکت مربوط به آهن اسفنجی می باشد که حدود ۷۰ درصد از هزینه مواد مصرفی را به خود اختصاص داده است. پس از آهن اسفنجی، آهن قراضه بیشترین مصرف را دارد که بین ۱۵ الی ۲۰ درصد از بهای تمام شده را شامل می شود. لازم به توضیح می باشد که شرکت در گزارشات ۶ ماهه تغییراتی در ارائه مواد مصرفی خود داده است. طبق این تغییرات، بجای ریز اقلام مصرفی بیشتر آنها در قسمت «سایر» گزارش گردیده است. شرکت با توجه به امکاناتی که دارد می تواند به نحو مناسبی آهن قراضه را جدا سازی و به مصرف برساند. به عنوان مثال می تواند یک خودرو را تحویل گرفته و عملیات جداسازی کلیه قطعات (فلز، چرم، پلاستیک و ... ) با توجه به پیشرفته ترین تجهیزاتی که دارد را جداسازی کند. هر چند شرکت در آخرین گزارش خود دلیل کاهش سود پیش بینی شده را افزایش بهای تمام شده (ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه بخصوص الکترود) عنوان کرده است، اما همان گونه که در ریز اقلام مصرفی دیده می شود بهای الکترود مصرفی بخش کوچکی از هزینه ها می باشد و بیشتر آن همان گونه که ذکر گردید مربوط به آهن اسفنجی و قراضه می باشد. لذا در ذیل به بررسی وضعیت قیمتی دو عنصر مهم بهای مواد مصرفی شرکت می پردازیم: جدول فوق نرخ مواد اصلی مصرفی شرکت را در سالیان گذشته نشان می دهد. قیمت آهن اسفنجی حدود ۵۰% از شمش فولاد خوزشتان (فخوز) می باشد (بنابراین قیمت کنونی حدود ۱۰٫۰۰۰ ریال می باشد). در خصوص شرکتهایی که مواد اولیه از آنها خریداری می گردد باید ذکر شود که در ۶ ماهه سال جاری ۵۶% از مواد اولیه خریداری شده از شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان تهیه گردیده (آهن اسفنجی) که ۲۵% از آن متعلق به خود شرکت فولاد آلیاژی ایران می باشد (خرید از این شرکت در سال گذشته ۶۷% از مجموع مبالغ خرید را شامل شده است). بررسی وضعیت ترازنامه : با توجه به ترازنامه شرکت، دارایی های شرکت از ثبات نسبی مناسبی برخودار است. وجه نقد موجود در شرکت و وضعیت دارایی ها ثابت مشهود شرکت در طی سالهای گذشته از ثبات خوبی برقرار بوده همچنین وضعیت حسابها و اسناد دریافتنی (مطالبات) شرکت نیز از ثباتی نسبی برخوردار بوده است. بیشترین درصد تغییر در دارایی ها مربوط به سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت می باشد که شامل سرمایه گذاری در شرکتهای طراحی مهندسی فولاد یاران، توسعه فولاد آلیاژی ایرانیان، شرکت گسترش تجارت فولاد آلیاژی ایرانیان و شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و چند شرکت دیگر می باشد که به بهای تمام شده ثبت گردیده است که از ابتدای سال جاری تاکنون تغییری از بابت تجدید ارزیابی یا خرید و فروش آن گزارش نشده است. شرکت به مرور بر میزان سرمایه گذاری های خود افزوده است. حسابها و اسناد پرداختنی شرکت در چند سال اخیر رشدی نسبی داشته است البته این رشد به شکلی محسوس نبوده که جای نگرانی داشته باشد. پیش دریافت ها در چند سال اخیر رشد مناسبی داشته است که نشان از عملکرد مناسب واحد فروش و همچنین وجود مشتری مناسب برای محصولات شرکت می باشد. شرکت در سال ۱۳۹۴ افزایش سرمایه ای از محل مطالبات حال شده، آورده و سود نقدی داشته است. همچنین اندوخته قانونی شرکت پس از افزایش سرمایه به میزان مقرر شده رسیده است. شرکت در سال جدید سرما یه خود را از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی به ۴٫۹۹۰ میلیون ریال افزایش داده است. وضعیت سود انباشته شرکت مناسب می باشد و بیش از ۱۰% سرمایه ثبتی است. بررسی صورت سود و زیان شرکت: درآمد حاصل از فروش شرکت در سالهای گذشته بهبود یافته است. متوسط حاشیه سود ناخالص شرکت نیز طی سالهای جاری حدود ۱۳% بوده است. در ۳ماهه اول سال جاری نیز حاشیه سود ناخالص همچون متوسط سالهای گذشته ۱۳% بوده است اما در ۳ ماهه دوم سال، این میزان به ۱۷% رسیده که عمده دلیل آن افزایش محسوس نرخ محصولات می باشد (در ۶ ماهه ۱۵% می باشد). متوسط حاشیه سود عملیاتی دوره های گذشته ۸% می باشد که در سال جاری بهبود یافته و در سه ماهه و شش ماهه به ترتیب ۱۱% و ۱۶% می باشد. در مجموع شش ماهه نیز ۱۳% می باشد. بنابراین در سال جاری حاشیه سود عملیاتی شرکت بخاطر افزایش نرخ فروش محصولات بهبود یافته است و با توجه به ادامه روند افزایش نرخ ها در سه ماهه سوم سال جاری انتظار حاشیه سودی بهتر می رود. بخش مهمی از درآمد شرکت در دوره های قبلی و دوره جاری بخاطر هزینه مالی پرداخت می گردد. این میزان حدود ۵% از درآمد شرکت در هر دوره را شامل می شود (حدود ۴۰% از سود عملیاتی). خالص سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی نیز مربوط به سود حاصل از زیر مجموعه های شرکت می باشد که بعنوان سرمایه گذاری های بلند مدت در قسمت مربوط به ترازنامه اسامی آنها ذکر گردید. با توجه به اینکه درآمد سرمایه گذاری ها در پایان سال شناسایی می شود لذا در گزارشات ۶ ماهه با توجه به اینکه هنوز درآمدی از این بابت کسب نگردیده، درآمدی از این بابت شناسایی نشده و تحت عملکرد سایر درآمدها (هزینه ها) منفی شده است (ریز اطلاعات در گزارشات ذکر نگردیده). شاید جالب ترین نکته در «صورت سود و زیان» حسابرسی شده شرکت مربوط به بخش مالیات باشد. در گزارشات حسابرسی شده ۶ ماهه، میزان مالیات شناسایی شده ۵۹ میلیارد ریال می باشد. این در حالیست که شرکت برای کل سال مالی خود بر اساس همین گزارشات ۶ ماهه، پیش بینی مالیاتی ۲۵ میلیارد ریالی را کرده است. در سال های گذشته به طور متوسط مالیات ۱٫۴% از درآمد شرکت بوده است که این وضعیت در ۶ ماهه سال جاری نیز صادق بوده است اما در پیش بینی حسابرسی شده ۹۶، این میزان به ۰٫۳% کاهش پیدا کرده است که جالب توجه می باشد (متاسفانه توضیحاتی در این خصوص داده نشده است). سناریو سازی در ادامه وضعیت درآمدی و سودآوری شرکت بر اساس ۲ سناریو بررسی می گردد: سناریوی اول: شرکت با توجه به میانگین فروش ماهیانه در ۹ ماه گذشته محصولات خود را به فروش برساند. سناریوی دوم: شرکت با توجه به میانگین تولید ماهیانه در ۹ ماه گذشته محصولات خود را به فروش برساند (همه محصولات تولید شده در ۳ ماهه پایانی سال به فروش برسد). در خصوص افزایش بهای تمام شده، این میزان با توجه به افزایش ۱۵ و ۱۲ درصدی در مواد مصرفی اصلی (آهن اسفنجی و قراضه) نسبت به مواد مصرف شده در ۳ ماهه دوم سال (تابستان) مبنای محاسبه قرار گرفته است. در خصوص سایر مواد مصرفی (از جمله الکترود) نیز با توجه به افزایش نرخ ها، پیش بینی های لازم انجام گرفته و در محاسبات مربوطه گنجانده شده است. نکات در خصوص مصرف مواد شرکت (هزینه مواد مستقیم) باید عنوان شود که با توجه به توانایی شرکت در استفاده از آهن اسفنجی و قراضه، با توجه به صرفه اقتصادی، شرکت میزان مواد مصرفی خود را تغییر می دهد (بیش از ۸۰% از هزینه مواد مستقیم مربوط به این دو ماده می باشد). لازم به توضیح است که شرکت یکی از بزرگترین و مجهزترین شرکتها در جهت استفاده از قراضه در خاورمیانه می باشد. با توجه به کیفیت بالای محصولات، شرکت سالها به عنوان شریک تجاری شرکت خودروسازی بنز آلمان فعالیت داشته است و حدود ۸۰% از محصولات آن صادراتی بوده است. هم اکنون با توجه به وضعیت کشور در خصوص تحریم ها، این شراکت تجاری دیگر وجود ندارد. شرکت در شهر یزد اقدام به احداث یک پروژه ( ۴۰۰٫۰۰۰ تنی) جهت استفاده از قراضه نموده است (پروژه یزد۱) و هزینه زیادی هم برای شرکت داشته است (حدود ۳۰ میلیون یورو (ارزی) و ۲٫۷۵۰ میلیارد ریال (ریالی)) و دارای پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی می باشد (طبق گزارشات ۶ ماهه حسابرسی شده سال ۱۳۹۶). هر چند زمان بهره برداری از این طرح در سال جاری عنوان گردیده است اما با توجه به درصد پیشرفت کار، این امر کمی بعید می باشد. همچنین لازم به توضیح می باشد که برآورد شرکت کسب درآمد ۳۲۷ ریالی پروژه جدید به ازای هر سهم می باشد. با توجه به اینکه در جنوب کشور مشکل کم آبی وجود دارد اما تاکنون این شرکت با این مشکل مواجه نبوده است. با توجه به این کمبود آب برخی شرکتها از جمله گل گهر، چادرملو، فولاد آلیاژی ایران و ... با کمک دولت اقدام به انتقال آب از آبهای آزاد جنوب کشور نموده اند لذا هرچند تاکنون این شرکت مشکلی از بابت کم آبی نداشته است، با توجه به تکمیل این پروژه، در سالهای آینده نیز این شرکت مشکلی در خصوص آب مورد نیاز جهت عملیات خود نخواهد داشت. نتیجه گیری با توجه به اطلاعات شرکت در خصوص میزان تولید و فروش، نرخ فروش، وضعیت بهای تمام شده و ... هر چند شرکت در آخرین گزارش خود با تعدیلی ۹ درصدی سود هر سهم سال جاری خود را کاهش داده و به ۱۲۸ ریال به ازای هر سهم رسانیده است اما بر اساس وضعیت جاری شرکت (افزایش نرخ های محصولات در برابر افزایش بهای تمام شده مواد مصرفی) انتظار می رود وضعیت فروش همچون ۳ ماهه سوم سال، در ۳ ماهه چهارم بهتر گردد و از این منظر وضعیت سودآوری نیز بهبود یافته و شرکت نیز تعدیلی بسیار مناسب در این خصوص داشته باشد. با توجه به وضعیت پروژه یزد۱ امکان تکمیل آن در سال آتی بالا می باشد. لذا با توجه به زمان راه اندازی و ظرفیت عملی در زمان آغاز بهره برداری، میتوان انتظار افزایش سودآوری شرکت را نیز داشت. لازم به یادآوری می باشد که در زمان ارائه این گزارش، قیمت سهم در محدوده ۱٫۵۰۰ ریال تا ۱٫۶۰۰ ریال می باشد. نویسنده : رسول جاوید ( تحلیلگر و مدرس سایت ضربان بورس )