نکات و تجربه ها

سه اصل پولساز در بورس

فهرست محتویات :

۱ «زشت نمی بیند»: زمانی که شما یک روند افزایشی (یا کاهشی) می بینید نباید بر آن سوار شوید، به این مفهوم که دنبال فرصتی برای فروش (یا خرید) باشید.

به یاد داشته باشید که درپس هر بازار افزایشی، بازار کاهشی وجود دارد و در پس هر بازار کاهشی، بازار افزایشی وجود دارد. این نظریه دلیلی است جهت اینکه چرا تکنیک شمع های ژاپنی تاکید زیادی بر الگوهای برگشتی نسبت به الگوهای دنباله دار دارد.

۲ «زشت نمی شنود»: زمانی که اخبار افزایشی یا کاهشی میشنوید، با توجه به آن معامله نکنید.اقدام به معامله پس از مشخص کردن نحوه عکس العمل بازار به یک خبر بسیار ایمن تر است از آغاز یک معامله در زمانی است که خبر منتشر شده است. برنارد باروچ، بورس باز میلیونر در بازار سهام و مشاور رییس جمهور، بیان کرد که موضوعی که در نوسانات بازار مهم است «وقوع رویدادها به خودی خود نیست، بلکه عکس العمل بشر نسبت به این رویدادهاست.»

هنگامی که جنگ عراق در روزهای اول ماه آگوست ۱۹۹۰ شروع شد قیمت طلا به حدود ۴۲۵ دلار رسید که سطح بالایی برای قیمت طلا در اوایل ۱۹۹۰ بود. این ناتوانی در شکستن سطح بالایی قبلی در خلاف جهت با وقوع جنگ خاورمیانه بود. طلا با اخبار ظاهرا مثبت نتوانست رالی صعودی را آغاز کند. به عبارت دیگر، هنگامی که بازار نتواند در هنگام اخبار مثبت صعود کند، مراقب باشید. طلا در طی ۲ ماه درخشندگی خود را با برگشتن به سطح قبل از بحران خاورمیانه یعنی ۳۶۰ دلار از دست داد.

همچنین نسبت به آنچه که در ژاپن «تاکتیک درگوشی» میگویند مراقب باشید که همان پخش اخبار و شایعات نادرست بین مردم برای فریبکاری در بازار است. سعی کنید از شایعات بازار دوری کنید. ایزاک نیوتن یکبار گفت:

«من میتوانم حرکت اجسام آسمانی را محاسبه کنم، اما دیوانگی مردم را نمیتوانم محاسبه نمایم.» چرا درگیر دیوانگیهای مردم میشوید؟

۳ «زشت حرف نمی زند»: با دیگران درباره کاری که در بازار میخواهید انجام دهید صحبت نکنید.

یک نمونه آشنا را در نظر بگیرید. فرض کنید براساس تحلیل خودتان، تصمیم میگیرید که در بازار خرید کنید؛ اما درباره این تصمیم با شخصی دیگر صحبت میکنید و او اخبار ناامیدکنندهای از بازار به شما میدهد. به علت اینکه همیشه مقداری شک و دودلی برای سرمایهگذاری وجود دارد شما از تصمیم خرید خود منصرف می شوید.

پس از آن داستان تکراری افزایش قیمت آن سهام و افسوس شما اتفاق میافتد. بنابراین، اگر به دقت به بررسی بازار پرداختید، بهتر است که درباره طرح و تصمیم خود با هیچ کس صحبت نکنید مگر اینکه معتقدید که شخصی بینش بهتری به بازار نسبت به شما دارد. برای گرفتن تصمیم خود تنها به بازار نگاه کنید و آن را با هیچ کس دیگری در میان نگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا